Zero barat

…sau cît valorează presa liberă în România.

Un ins oarecare din toate punctele de vedere, pe nume Horia Ivanovici, moderator de tocşou fotbalistic televizat, a dat publicităţii în propria-i emisiune un presupus interviu cu un jucător de la Steaua, rămas anonim; intervievatul povestea diverse prăpăstii de prin vestiarul Steluţei. Oleacă mai tîrziu, ştire-bombă (sau, mă rog, ştire-fîs, după cum s-a dovedit): cineva a curăţat înregistrarea de distorsiuni şi-a depistat că vocea originală a intervievatului îi aparţinea lui Horia Ivanovici însuşi, presupus a se fi aflat în pană de inspiraţie şi ştiri pentru emisiune. Moderatorul neagă.

Că e aşa sau altminteri, în momentul ăsta puţin îmi pasă. Şi-aşa presa sportivă de pe la noi e în găleată laolaltă cu mopul, dar de ce-mi pasă mie mai mult e declaraţia lui Teodor Avramescu, care-i directorul departamentului de sport de la Digi, unde vieţuieşte Horia Ivanovici cu tot cu emisiunea-i. Şi iată ce zice ditai directorul de departament de presă, citat de Adevărul (cu mînuţa lui Vlad Epurescu, care nu se sfieşte, în paranteză fie zis, să răsădească şi-o virgulă între subiect şi predicat):

E greu de crezut şi de demonstrat, că este vocea lui Horia Ivanovici. Chiar dacă, sa zicem, ar fi aşa, nu cred că am lua o măsură. Suntem o televiziune comercială. Emisiunea este una de succes iar publicul asta cere. Sunt o grămadă de alte emisiuni care fac rating pe chestiuni care nu sunt intotdeauna reale.“

Deci da?

Iată, am dat şi eu de-un şef cinstit în presa asta, unul care recunoaşte fără nici un ocoliş că branşa lui se nutreşte din minciuni. E primul, cred, nu? Aştept să-l văd la „Zece pentru România“. Teodor Avramescu for President! Omul ăsta a avut curaj să spună adevărul în faţă, iar adevărul este: „Minţim!“

Sau „Căcat“. Sau „Infecţie purulentă“. Sau cum s-o mai chema azi adevărul.

Poate „Scrupulectomie“.

Mă rog, terminologia e neimportantă. Sînt doar vorbe, să fim serioşi.

20 comentarii

  1. Şi uite aşa mor miturile acelea pe care le învăţam eu cândva în facultate 🙂 Mdeah, acum trebuie să recunoaştem că fiind vorba de Horia Ivanovici lucrurile nu au cum să ne mire. Şi mai este şi vorba de fotbal, acolo unde GSP are departamente întregi care cu asta se ocupă 🙂 Disperat, a încercat şi el :))

  2. cîh. de-aia nu-mi place mie fotbalul… şi nici presa.

  3. vad ca argumentele astea – „noi suntem televiziune comerciala”, „asta cere publicul” – sunt folosite drept scuza pentru ca publicul sa accepte – straight in its face – kkturi din ce in ce mai urat mirositoare…dupa parerea mea, ipoteza de la care pleaca scenariul lui Idiocracy (filmul) se transforma, din ce in ce mai mult, din worst case scenario, in viitorul cel mai plauzibil…

    joi,24 sept.2009 – (se vorbea despre violenta, dar e clar ca e perfect valabil si pentru disparitia treptata din entertainementul de televiziune a oricaror norme morale, de etica profesionala, de competenta, etc)

    „Televiziunile deprind publicul cu violenţa, or, statul de drept subzistă numai într-un climat de descurajare a violenţei – aceasta este problema cu care ne confruntă analiza lui Popper. Un realizator german de televiziune i-a replicat lui Popper cu argumentul că programele nu fac decât să ofere publicului ceea ce publicul cere. A incrimina oferta bazată pe cererea publicului revine la a da lecţii elitiste poporului, ceea ce ei, realizatorii oneşti, nu îşi permit să facă.

    Esenţa democraţiei ar consta, spun ei, în a face pe placul publicului, iar ceea ce publicul vrea e reflectat fidel de rating. (Acest argument este adeseori auzit şi la noi.) Replica lui Popper a fost următoarea: niciodată ratingul nu poate fi o indicaţie a ceea ce publicul doreşte cu adevărat, deoarece ratingul e realizat în condiţii de ofertă unică. Fiind limitat la oferta deja existentă, ratingul nu spune decât că pentru oferta dată avem ratingul dat. Atât.

    În plus, argumentează Popper, cu cât atracţiile oferite sunt mai joase, cu atât mai jos se va situa cererea următoare; şi cu cât atracţiile joase vor fi mai multe, cu atât mai mult vor fi cerute. Atunci când degradarea e nu doar permisă legal, ci şi stimulată comercial, în om se instalează un soi de spirală psihologică a degradării. Ajută asta democraţia? Evident, nu. Întâi, pentru că democraţia este favorizată de un nivel rezonabil de înalt al instrucţiei publicului, pe care logica ratingului tinde să îl scadă.

    Unde nu există instrucţie, nu există emancipare şi omul este ţinut în captivitatea propriului său minorat, de care, astfel, se face singur vinovat (ca să folosim expresia faimoasă a lui Kant). ”

    ( uite si sursa http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/868962/SENATUL-EVZ-Nu-e-doar-distractie-e-pielea-noastra-in-joc/ )

  4. Ei, să nu cădem în nombrilism. Nu e nimic mioritic în a falsifica ştiri. N-am acum chemare să sap după scandalurile generat de articole scrise în pauza de masă, pe genunchi, pe la diverse curţi boiereşti (citeşte Sun, Telegraph, etc) Daaar, ce-i drept, acolo s-a lăsat cu strigăte, concedieri, daune, etc.

    Specificul naţional rămîne tot ăla cu porţile orientului unde totul e „pris a la légère” (sic!)

  5. Bine că nu mă uit la tv.

    Brava mă! Acum ne dăm pe faţă cu giumbuşlucurile jurnalistice.

    Mîine-poimâine aflăm că Nikita-i de fapt femeie… kiddin

  6. Horia Ivanovici.
    Cu aceasta persoana eu „am ceva” de cand l-a invitat la o discutie pe Marius Ancuta, comentatorul principal de snooker de la Eurosport. (Mentionez ca as manca bile pe paine, sunt total indragostita de minunatia asta, deci stiu ce vorbesc.)
    M-am bucurat ca se strecoara si snooker in programul obsesiv si obsedant fotbalistic al oricarei televiziuni sportive din patria noastra. Dar scurta mi-a fost bucuria…
    Marius Ancuta incerca sa prezinte succint cele mai importante fapte si momente din istoria moderna a snookerului. Pe fundal rula breakul maxim cel mai rapid dintotdeauna.
    Si dl. Ivanovici comite strike 1, intreband:
    „Dar jucatorii nu-si mai dau si ei la gioale?” si se hahaie atotstiutor, multumit de spiritu-i de gluma.
    Strike 2 (Tatal unuia din jucatorii de top e in inchisoare pentru o fapta extrem de grava iar mama lui a fost, pentru putin timp, tot acolo, pentru ceva ce a facut si Al Capone) Acelasi domn Ivanovici incepe sa dezvolte a dumisale teorie a actului criminal, evoluand elegant inspre strike 3…
    …si anume Gica Popescu si evaziunea fiscala.

    In concluzie, am avut exact senzatia unui vas de portelan de Sevres in care salasluiesc niste sarmale mult prea grase si sleite.

    Sa-ti traiasca pisicile, vidale! Al meu trage cu dintii de viata, la aproape 15 ani.:)

  7. eu continui sa consider declaratia lui Teodor Avramescu mult, mult, mult mai odioasa decit porcariile unui neica nimeni ca Ivanovici. si-mi pare rau ca tot insistati sa mi-l aratati pe Ivanovici.

    X-uleasco, pupa si din partea mea motanul ala indirjit! 🙂

  8. Am o nedumerire: comentariul meu nu se vede ? Cel de mai sus.

  9. acum se vede. imi pare rau, A, comentariul tau, ca si cel al lui a&m, a intrat la moderare, desi este pentru a nu stiu cita oara cind ii fac educatierahatului astuia de filtru wordpress si-i explic ca doar prima postare din viata comentatorului de blog vidalesc se modereaza, %$!@#***!!!!!!!!!!!!!!

  10. :))))))))

  11. doar la prima postare din viata comentatorului modereaza? inseamna ca sistemul are si el niste calcule…si, evident, dupa calculelele lui, dupa o pauza asa de lunga de comentare la tine pe blog sistemul a asumat „end of life”! Si reaparitia drept „new life” :p (reincarnarea nu intra in calcule, cre’ ca e crestin, or something…)

    Ah, stai, ca „A” doar ce comentase acu’ cateva saptamani..so, it’s not like I said 😀

  12. Nu vă mai faceţi probleme, că Akismet face absolut ce vrea el, când vrea el şi, mai ales, cum vrea el :)) Mă chinui de 2 ani să fim prieteni în condiţiile în care am o anume sumă de comentatori pe care-i cunoaşte, dar tot o ia razna. Să vedeţi când comentez eu nelogat, de la acelaşi IP de la care comentez ca admin şi mă banează, mi-e tare drag de el în clipele acelea :))

  13. Mea culpa ! Comentariul invizibil de mai sus era de la IPul angajatorului !!!

    Or fi în cîrdăşie ?!

  14. nu, ca n-are treaba cu ip-ul, ci cu adresa de mail pe care ti-o dai la comentariu, deci in afara de situatia in care v-ati fi dat pina acum paispe adrese diferite de caciula nu stiu ce motiv tot gaseste dobitoku’ sa va vire la moderare din cind in cind.

  15. @A: „Ei, să nu cădem în nombrilism. Nu e nimic mioritic în a falsifica ştiri.”
    Evident ca nu, dar prin alte parti doar hotul neprins e negustor cinstit. Odata prins e demascat ca hot, nu privit ca om de presa cu atitudine sanatoasa.

    Chiar nu se-ntelege problema mea deloc?

  16. Cred ca mai sus, doua fraze mai jos (sic !!!) scria destul de clar

    „Daaar, ce-i drept, acolo s-a lăsat cu strigăte, concedieri, daune, etc. „

  17. Aoleu, mi-au aparut iara struviti d-astia in loc de sefi de stat.

  18. Ia

  19. Asa.

  20. mi-au cazut ochii pe struvitii tai din comentariu si mi-a stat inima
    struviti, auzi… :))

    am vazut ce-ai scris tu acolo, dar suna doar ca un fel de ps la comentariu.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

