S-a terminat

Cînd pronunţ gavial mă văd instantaneu copil de 8-9 ani, cu ochii mari de încîntare, jucîndu-mă cu setul de cartonaşe cu animale. Ficare cartonaş cu animalul lui, cu numele şi o scurtă descriere. Ceva mai minunat nu credeam pe-atunci să existe. Desigur, nu existau pe vremea aia nicăieri în jurul meu enciclopediile şi atlasele pentru copii care se tipăresc astăzi în şaispe milioane de culori şi străluciri. Gavial, pecari, linx, tapir… Era vremea cea mai grozavă cu putinţă, cînd vîrsta mi-era suficient de mică, mintea mi-era suficient de încăpătoare şi sufletul suficient de uşor ca să-mi pot petrece timpul liber cu ce-mi era mai drag. De pildă, înşirînd cartonaşele în jur şi sortîndu-le la infinit, imaginîndu-mi fiinţele acelea fabuloase şi locurile nemaipomenite în care trăiau.

Şi-n ziua de azi, cînd pronunţ gavial sau pecari (dat fiind că vorbele astea mi-au ieşit mai rar în cale şi vechea sinestezie încă se păstrează) am senzaţia că mă strecor, ca-n poveştile lui Hoffman, pe mîneca hainei groase din şifonier şi brusc ajung în partea cealaltă, nu în lumea spărgătorului de nuci, ci pe covorul copilăriei mele, cu cartonaşele întinse în jur, cu nările pline de mirosul amestecat al lipiciului dinspre clasoarele din spate şi-al zambilei din micul ulcior de porţelan din faţă, cu mine crescînd, cu tot universul făcut fărîme şi recompus după voia mea dinaintea ochilor mei, cu „romanul” de călătorii stil Jules Verne, cu Luanda şi Loanda, cu cincisprezece mii de cuvinte şi sintagme adunate pentru dicţionarul marinăresc, cu bulbii de lalele ţinuţi la lumină şi cu bulbii de lalele ţinuţi la întuneric, cu alfabetul runic bun pentru scris bileţele secrete cu condiţia să-l înveţe şi puturoşii ăilalţi trei, cu societatea noastră secretă şi cu piticul imaginar care… în fine…

Am simţit azi o înţepătură în inimă cînd am citit că mai există o sută de gaviali în toată lumea asta mare şi mi-am dat seama – din nou, fiindcă tot încerc să uit – că s-a terminat timpul minunilor tihnite. S-a terminat şi gata.

5 comentarii

  1. da [doar noi nu ne-am terminat, asa ca o sa tot repetam ca s-a terminat, s-a terminat si gata]

  2. of, la fel imi facea si mie nenorocitul de gavial! numai ca io mai aveam damblale si cu toponimicele.
    cand pronuntam bahr-el- ghazal, ma lua cu lesin.
    cand vedeam scris ruwenzori, ma clatinam.
    daca auzeam pe cineva spunand ceva de muntele raroia, ma si imprieteneam cu el.
    minas gerais imi da si acum cu ciocanul in cap.
    capul guardafui ma facea sa-mi prepar boccelute mentale.
    pondicherry ma face sa ma inchid singur in baie.
    daulaghiri imi da cu turturi in oase.
    waialea ma ia la surf pe tsunami.
    iar acum?
    acum aud despre pachete de oferte, ca performam acceptabil, mai aud despre deflatie, despre salarii anuale si despre workaholism. cat despre blugi, au devenit uniforme. la fel si costumele armani.
    e misto… e misto la cacat!

  3. Nu ştiu de ce dar ştirea asta îmi aduce aminte de următoarea tocmeală (probabil pentru că dă mărturie despre cît de smintiţi sîntem noi ca specie de fapt dintotdeauna…)

    Facerea, capitolul 18

    20. Zis-a deci Domnul: „Strigarea Sodomei şi a Gomorei e mare şi păcatul lor cumplit de greu.
    21. Pogorî-Mă-voi deci să văd dacă faptele lor sunt cu adevărat aşa cum s-a suit până la Mine strigarea împotriva lor, iar de nu, să ştiu”.
    22. De acolo doi din Oamenii aceia, plecând, S-au îndreptat spre Sodoma, în vreme ce Avraam stătea încă înaintea Domnului.
    23. Şi apropiindu-se Avraam, a zis: „Pierde-vei, oare, pe cel drept ca şi pe cel păcătos, încât să se întâmple celui drept ce se întâmplă celui nelegiuit?
    24. Poate în cetatea aceea să fie cincizeci de drepţi: pierde-i-vei, oare, şi nu vei cruţa tot locul acela pentru cei cincizeci de drepţi, de se vor afla în cetate?
    25. Nu se poate ca Tu să faci una ca asta şi să pierzi pe cel drept ca şi pe cel fără de lege şi să se întâmple celui drept ce se întâmplă celui necredincios! Departe de Tine una ca asta! Judecătorul a tot pământul va face, oare, nedreptate?”
    26. Zis-a Domnul: „De se vor găsi în cetatea Sodomei cincizeci de drepţi, voi cruţa pentru ei toată cetatea şi tot locul acela”.
    27. Şi răspunzând Avraam, a zis: „Iată, cutez să vorbesc Stăpânului meu, eu, care sunt pulbere şi cenuşă!
    28. Poate că lipsesc cinci din cincizeci de drepţi; poate să fie numai patruzeci şi cinci; pentru lipsa a cinci pierde-vei, oare, toată cetatea?” Zis-a Domnul: „Nu o voi pierde de voi găsi acolo patruzeci şi cinci de drepţi”.
    29. Şi a adăugat Avraam să grăiască Domnului şi a zis: „Dar de se vor găsi acolo numai patruzeci de drepţi?” Şi Domnul a zis: „Nu o voi pierde pentru cei patruzeci!”
    30. Şi a zis iarăşi Avraam: „Să nu Se mânie Stăpânul meu de voi mai grăi: Dar de se vor găsi acolo numai treizeci de drepţi?” Zis-a Domnul: „Nu o voi pierde de voi găsi acolo treizeci”.
    31. Şi a zis Avraam: „Iată, mai cutez să vorbesc Stăpânului meu! Poate că se vor găsi acolo numai douăzeci de drepţi”. Răspuns-a Domnul: „Nu o voi pierde pentru cei douăzeci”.
    32. Şi a mai zis Avraam: „Să nu se mânie Stăpânul meu de voi mai grăi încă o dată: Dar de se vor găsi acolo numai zece drepţi?” Iar Domnul i-a zis: „Pentru cei zece nu o voi pierde”.
    33. Şi terminând Domnul de a mai grăi cu Avraam; S-a dus, iar Avraam s-a întors la locul său.

  4. vidale: dar babirussa? cui ramine babirussa? 🙂

  5. s-a terminat, bine zici, dar n-o sa ma pot opri niciodata din incercarea de a-l regasi. pai cu fiecare calatorie fac asta. in copilarie visam de dimineata pana seara la calatorii si insule, cu cartea alaturi, iar acum ajung acolo, vad locurile alea, le miros, le ating si totusi senzatia de bucurie, multumire (nu-i zic fericire) nu se compara nici pe departe cu cea de acum 20 de ani. intepaturile le simt si eu, sunt dureroase, cateodata trebuie sa imi impun sa nu ma mai gandesc, pentru ca mi-e teama ca din astfel de regrete nu o sa mai pot iesi.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

