lucrurile

Răspuns pentru A, care la însemnarea anterioară, probabil exasperată de nişte persoane şi situaţii, mi-a cerut în glumă să scriu „ceva la fel de vituperant şi pe tema de ce noi oamenii secolului 21 nu mai putem nici dacă am vrea să trăim fără matematică”.

Acuma, A, singurul lucru mai de doamne-ajuta pe care l-aş putea spune pe subiectul ăsta e că pînă şi armoniile muzicale sînt echivalentele unor numere întregi aflate în relaţie reciprocă. 🙂

Lăsînd totuşi la o parte faptul că ultima dată cînd m-am priceput la matematică aveam 15 ani şi visam geometrie în spaţiu, de dragă ce-mi era, lăsînd deci la o parte amănuntul că nu mă pricep, o să divaghez puţin şi-o să mărturisesc că mi-e greu oricum să vorbesc despre anumite lucruri simple. Cînd cineva mi-a zis, şi nu chiar de mult, că nu merge cu maşina şi deci preţul petrolului nu-l afectează, iar eu i-am atras atenţia că cizmele lui de cauciuc anti-ploaie sînt făcute din petrol, m-a dezarmat privirea plutindă şi neîncrezătoare pe care mi-a adresat-o. Atunci mi-am amintit o privire similară, a cuiva căruia tocmai îi amintisem că lucrurile doar par nemişcate, că esenţa lor atomică este într-o vînzoleală continuă. Mă jenează şi mă face să mă simt… suplimentar o astfel de privire din partea cuiva căruia îi explic că existenţa culorilor nu e decît structură şi textură a obiectelor care reflectă o anumită lumină.

În faţa unor astfel de priviri mi-am dat seama (pe cuvînt, a fost ca o revelaţie…) că şcoala nu ne învaţă un lucru foarte important: din ce sînt făcute lucrurile.

De pildă, din numere, cum credea Pitagora.

15 comentarii

  1. Să trăiţi !

    Ştii care-i culmea? Cînd le-am cerut unor dulăi de-ăştia înfipţi cu colţii în fundu-mi, că adică la ce le trebuie lor matematică, să-mi denumească un cîmp de activitate umană în care n-au nevoie de ea, au sărit cu toţii la unison: limba !!!

    Ce să le explic, că rigoarea e rigoare şi-n pielea goală (pardon!) şi că limba nu e o activitate decît pentru filologi… I-am luat la baionetă: bine, da’ limba ne vine de la Dumnezeu. Chestie cu care, ordinar dar eficient, am închis discuţia.

    :)))

    PS. Băi cînd am învăţat noi să punem virgulele în felul enunţat de tine ?!!? Că zău dacă-mi amintesc. Lasă că nici momentul în care am învăţat să fac distincţie între copaci şi copacii nu mi-l amintesc, dar aia oricum pare să fie ca muşchiul crescut pe piatră, greu de stabilit vreo graniţă.

  2. v, te iubesc! (si sa nu protestezi cu prostii ge genul „nu ti-ai baut cafeaua”, fiindca o beau cum apas submit, si nici cu „ai febra”, pentru ca nu mai am febra de doua zile. si nici cu altele, de fapt. :P)

  3. cu numerele nu am fost niciodata prietena, dar e tare misto insemnarea ta!

  4. @A: cre’ ca pe la inceputul liceului am aprofundat virgulele alea, ca din scoala generala nu-mi amintesc decit rudimentele gen ‘nu se pune intre virgula si predicat’.
    (vai, imi si imaginez dulaii si coltii si un biet fund indirjit! :))))

    @2410: bine, nu protestez. te imbratisez cu drag.

    @evergreen: sar’na! 🙂
    (precis ca n-ai avut parte de cineva care sa ‘codoseasca’ imprietenirea ta cu numerele. si mie mi-a lipsit asa un codos in multe domenii.)

  5. am avut parte de oameni „antinumere”… profi de mate idioti, profi de meditatie mecanici 😛 parintii „ne”, eu insami pe langa si fara vreo pofta numerica…

  6. şi leapşă.

  7. io nu ma pricep la cuvinte, asa ca recomand sa-i lamureasca Simon Singh, in frumoasa-i carte „Marea Teorema a lui Fermat”, cum sta treaba intre matematica si alte domenii aparent indepartate de ea.

  8. @Lorena: stai asa sa-mi revin, ca nici n-am inceput bine anu’ 😀

  9. (@volent: coincidenta, tocmai citesc big bangu’ lui singh, care e superba.)

  10. Pai, cum adica nu e pe fond negru, da asta pe care scriu acuma ce e? Chiar fac un efort mare, unii oameni au probleme cu ochii, ce sa fac? Sorry!

  11. aaa, comentariul… crezusem ca te referi la cititul insemnarilor. imi pare rau pentru fondul de la comentarii, da’ n-am cum sa-l schimb. 😦

  12. sar’mana pt recomandare:)

  13. ei, chiar n-ai pen’ce, tu l-ai mentionat pe Singh prima data.

  14. scoala nu face nici legatura intre teoriile cu care ne imbuiba si viata dimprejur. ca daca lectiile de istorie ar fi fost precum un documentar dp Discovery, in care sa inteleg ca Stefan cel Mare facea secs, ca era om si el, sau pecenegii se hraneau cu fructe de padure, nu mai jucam noi carti in timpul orei. valabil si pentru restul, de la biologie la geografie si whatever

  15. dap. scoala n-a aflat ca diavolul sade in detalii 😀


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

