o firma si alta firma

bancă. brd.
– bună ziua. am o rată de plătit.
– da, daţi-mi contractul.
– contractul? plătesc de luni de zile şi n-am avut nevoie de contract.
– da’ unde-aţi plătit luni de zile fără contract? la banca asta, în nici un caz.
– nu doar la banca asta, dar chiar la ghişeul ăsta.
– nu se poate aşa ceva, vă rog să-mi daţi contractul.
– păi, nu-l am la mine, evident, din moment ce n-am avut nevoie de el pînă acum, la ce să-l fi luat?
– fără contract nu puteţi plăti.
– adică să mă duc acasă şi să mă întorc, după toată coada la care am stat?
(ea – privire condescendent-îndurătoare)
– bine, doar de data asta, dar data viitoare să veniţi neapărat cu contractul!
– vin, vin…
 
(o lună mai tîrziu)
– bună ziua, am o rată de plătit. poftiţi contractul.
– dar nu-i nevoie de contract, daţi-mi doar…
(eu, privire tîmpă; ea, aceeaşi persoană de data trecută.)
 
‘termopane’. casa noastră.
(telefon primit cu aproape o săptămînă înainte de termenul la care îi aşteptam) 
– bună ziua, vă rog să-mi spuneţi dacă am putea veni mîine dimineaţă să… dacă se poate…
– se poate, cum să nu.
(stabilim ora 10.)
(ziua următoare, puţin după ora 10, ţîr-ţîr la uşă.)
– bună ziua, ne scuzaţi pentru deranj…
(io cu ochii bulbucaţi – cum adică ‘deranj’?)
– …am venit cu montatul…
– păi, da, poftiţi, vă rog.
(intră un ins, se duce pe balcon, se uită la balcon, se uită jos, mă cheamă.)
– aoleu, e ceva acolo jos, chiar lîngă bloc. e un adăpost de pisici cumva?
(mă aplec şi mă uit. mda, e o mini-seră de roşii, pe acoperişul căreia doarme de regulă o şatră de pisici. acum e doar una, lăbărţată în penumbră.)
– păi, da, sau… mă rog… dar de ce…?
– păi, zice el, ia uitaţi-vă la marginea balconului cum e, dacă se desprinde vreo bucată şi cade acolo?
(clipesc des şi încerc să scot cuvinte logice. nu reuşesc.)
– pe pisici? păi, zic, arunc cu nişte apă pe ele să fugă…
– a, nu, lăsaţi, că fug ele, dar mi-e să nu le stricăm adăpostul…
(ok, eu am şi nişte lilieci cuibăriţi pe aici pe undeva, mai bine mă retrag pînă nu mă-ntreabă şi de ei)
(intră şase inşi în uniforme cu tot bagajul după ei şi o şterg pe balcon, că acolo era bătaia peştelui.
nu mă deranjează nimeni cu nimic pînă peste vreo jumătate de oră, cînd mă întreabă dacă vecinul de dedesubt e acasă, că are ditamai ţeava la balcon care blochează funia cu care ridică ei panoul din faţă… în fine. sun la uşa ălora de sub mine; cum mă aşteptam – canci. mă duc pe balcon să le zic ălora că nu pot să-i ajut. se vede pe faţa lor că nu-s prea fericiţi, dar nu comentează nimic. arunc o privire în jos – mai erau vreo patru inşi în faţa blocului. o fi venit toată firma, îmi zic. moaaa, ăştia au venit să ia şpagă toţi?
apare în casă unul cu nişte geamuri în braţe. şi rămîne aşa cu ele. eu îi zic să le proptească de bibliotecă, să nu mai stea cu ele băţ. le propteşte de rafturi de parcă ar fi fost din sticlă supercasantă, nu cumva să zgîrie lemnul, bagă mîna şi aranjează şi cărţile în spatele lor, se duce să aducă altele şi rămîne şi cu alea în braţe.)
– proptiţi-le şi pe alea, că nu se întîmplă nimic.
(le propteşte cu aceleaşi infinite precauţii şi dispare.
între timp, ăia de pe balcon, treaba lor cum, că mie nu mi-au mai zis nimic, au ridicat panoul din faţă şi s-au apucat de munci. primul sosit intră în casă ţinînd un cataroi de beton în mînă.
– ia uitaţi-vă ce-ar fi căzut! da’ le-am ţinut eu cu mîna, e-n regulă.)
(mă uit din pragul balconului. ăilalţi, făloşi nevoie mare, îmi mai arată cîteva cataroaie de diverse mărimi care n-au mai aterizat pe adăpostul de pisici şi roşii fin’că le-a ţinut omu’ să nu cadă…
intru. îmi revin oleacă. ies iar la ei)
– nu doriţi o cafea? 
– nu, mulţumim frumos.
– apă, măcar. de la frigider.
(erau nişte grade afară totuşi. apă au acceptat, dar n-au făcut abuz… de băut îşi aduseseră o sticlă de cola la doi litri, iar de mîncat mîncaseră în maşină, în faţa blocului, înainte să urce. mi-a zis cineva care-i văzuse.)
– se poate la baie, nu vă supăraţi?
(th! ce-ar fi fost să-i zic că nu, sărmanul? cum naiba să nu se poată la baie…)
(după vreo două ore, ţîr-ţîr la uşă. deschid cu convingerea că văd alte uniforme. cînd colo, doi inşi pînă-n tavan, îmbrăcaţi la paişpe ace, cu mape sub braţ.)
– bună ziua. ne cerem scuze pentru deranj. sîntem de la casa noastră.
(err… şi-adică?)
– am venit într-un mic tur de inspecţie la colegii noştri, dacă ne permiteţi…
– a, sigur, poftiţi
(zic eu pe cel mai natural ton, de parcă mă aşteptam, evident, să vină în inspecţie la ‘colegii’ lor, ba chiar m-aş fi revoltat să nu vină nimeni în inspecţie…
îi conduc la balcon, ei ies şi stau pe-acolo o vreme. pe urmă intră şi mă iau la întrebări)
– aveţi observaţii de făcut? s-au purtat bine colegii noştri? am auzit că aţi avut probleme cu vecinii!
(‘problemele cu vecinii’ fuseseră… nu ştiu. unul dintre muncitori intrase la un moment dat bombănind subţirel că-i pare rău de roşiile omului de la parter, da’ nu se poate să blochezi tot accesul în jurul blocului. de la vecini, propriu-zis, n-am auzit nici pîs. se vede însă că muncitorii au dat imediat raportul la inspecţie.)
– nu, nu, n-a fost nici o problemă cu vecinii.
– aveţi de formulat vreo plîngere? insistă ei. dacă e ceva în neregulă, vă rugăm să ne spuneţi.
(io, cu ochii ca la melc şi cu gîtu’ gîtuit:)
– nu, domnule, chiar n-am nici o plîngere, dumnealor s-au purtat foarte frumos, au fost atenţi cu mobila, s-au descurcat singuri cu ridicatul panoului… n-am nimic de obiectat, chiar din contră! 
(în fine, pleacă inspecţia, muncitorii muncesc, unul intră cu fostul meu parapet de la balcon, din geamuri cu armătură, şi mă întreabă…)
– doriţi să le păstraţi sau să vi le duc undeva?
(pînă la călăraşi şi-napoi, vezi să vii cu biletul de microbuz ştampilat)
– nu le păstrez, vă rog să le duceţi afară, dacă se poate.
– sigur că se poate!
(şi chiar le duce.)
(io stau de lemn la calculator şi nu-mi revin. după o vreme, mă trezesc cu o trupă de inşi în casă.)
– la revedere, să trăiţi.
(şi-o şterg toţi pe uşă afară din apartament. mă uit lung după ei şi mă duc în balcon. rămăseseră trei mari şi laţi, care dădeau cu spumă şi bibileau feroneria. deci pînă la urmă nu veniseră atîţia doar pentru şpagă…)
(după patru ore în total, îmi dau seama că s-a terminat fiindcă un fecioraş mărunţel vine la mine să-i semnez actele. inspectez şi eu, întreb ce şi cum, care se deschide cum cînd şi unde, apoi semnez. minunîndu-mă cu voce tare că a durat aşa puţin, că a ieşit aşa de bine şi spunîndu-le că n-a fost în zadar cît m-am hălăduit pe forumuri înainte să aleg firma.)
– păi, da – spune omu’ cu cataroaiele, foarte fălos -, n-aţi văzut că şi şeful cel mare a venit în inspecţie?
(ha? mă abţin să mai întreb ce înseamnă ‘şeful cel mare’ şi, contrar principiilor mele, le dau nişte bănuţi. nu refuză, dar îmi mulţumesc îndelung şi fără urmă de falsitate. moment în care îmi dau seama ce anume lipsise în toate aceste patru ore, deşi aşteptasem cu groază să aud: acel fel de a vorbi brutal şi gutural al multor muncitori. iaca poznă, ăştia nu-s chiar băieţi de după blocuri.)
(îşi strîng băgăjelul cu o iuţeală de nici nu-mi dau seama cînd se întîmplă, salută politicos şi se cară toţi. mă uit în urma lor. la intrare, nimic. pe hol, nimic. în cameră, un şurub pierdut. pe balcon, oareceuri de măturat, dar atît. îmi amintesc fugar de forumistul care se văita de cei doi puitori-de-termopane care i-au făcut gresia praf şi s-au certat între ei ca la uşa cortului o jumătate de zi, după care l-au abandonat şi-au zis că nu-s plătiţi destul…)
26 comentarii

  1. "- dar nu-i nevoie de contract, daţi-mi doar…"

    Pai ea vroia sa i-o dai, iar tu … cu contractul! Sigur ai inteles bine prima oara? Nu era … "contactul"? :)))

  2. na belea, nu ma gindii la asta… :))

  3. M-am amuzat teribil….
    Fain c-ai reinceput sa scrii… mai des…

  4. Înţeleg că, neaşteptat, mai există şanse să ne facem bine…

  5. Ieste!

  6. hai multumesc pentru pont. chiar ma gandeam sa imi pun termopan la geamul de la bucatarie, ca sufera saracul ca nu e in rand cu celelalte. si chiar nu stiam la ce firma sa apelez.

  7. @underhill: pe site scrie ca lucreaza cu profile roplasto si veka. in caz ca te hotarasti la firma asta, te sfatuiesc sa iei veka. oricum, bafta.

  8. asa ceva nu exista!

  9. deci mai exita speranta… ce bine ca n-am de-a face cu bancile (in afara de depus bani, care se face fara cotact uman, traiasca automatele ing).

    am avut si eu o surpriza, mai mica e adevarat, cu niste neni d-astia. marti trebuia sa imi vina frigiderul, ‘intre 11 si 13′ cum vorbisem cu baiatu’ de la altex.
    la 9 .05 suna telefonul, ‘buna ziua, suntem la dvs’. ‘buna ziua, eu nu-s acasa si imi ia cel putin o ora sa ajung acolo, veniti la 11 cum ati zis.’
    eh, la faza asta eram sigura ca la revedere, o sa mai vina la 3. ma duc la locul faptei, racai gresia de pete de var, spal, fac bucataria frumoasa… si sun, doar-doar. ‘da doamna, suntem la 5 minute de dvs.’ whooa. la 12 si un sfert erau acolo, top top frigiderul pe scari, pus in bucatarie, semnat, plecat fara sa astepte ‘atentii’. wow.

    bine, dupa aia mi-am dat seama ca frigiderul, fiind impachetat bine, statea pe o bucata de polistiren care nu putea fi scoasa de o singura persoana, dar cine sa se gandeasca inainte… noroc cu frati-miu.

    si (informatie la mana a doua, sort of), muncitorii care mi-au renovat apartamentul au fost surprinzator de curati, n-au lasat jeg, n-au zgariat pereti… (ma rog, ii vopsisera ei, le-o fi fost mila).

  10. eu nu intelg un lucru. de ce nu ai cautat referinte si despre brd si serviciile lor? din dosumentarile mele, brd nu e solutia cea mai buna pentru nici un tip de credit. 🙂 poate ma insel.
    si da, cred ca si in romania se poate, e un lucru care tine exclusiv de oameni. 🙂

  11. mai ca iti vine sa-ti faci toata casa din sticla, pardon, termopan, cu asa oameni 🙂 "noroc" ca nu sunt decat exceptii si nu ajungem sa ne vedem fundul unii la altii.

  12. :)) superb, m-am hahait in gura mare. auzi, vidal, dar de ce nu dai si numele firmei, ca vorba aia, au fost baieti salon, fa si tu un pustiu de bine – si celor care ar mai avea nevoie de termopane in viitor si lor in sine ca firma. nu? ca numele bancii l-ai dat doar – oare numai pt ca a fost de rau? daca e de lauda, apoi lauda sa fie, nu imi tot da cu forumurile tale…:)

  13. @departe: ‘ai, mai, ce, io nu-s salon? casa noastra ii zice, chiar asa! cum era sa nu zic?

  14. :))))))) eu am crezut ca ai scris termopane. casa noastra in genul subiect.loc(atie) :)))))

    mda, din nou, citesc fara cafea….

  15. povestea cu brd-ul nu ma mira. da cu termopanu’…sigur traiesti in romania?
    hm, si-ti povestesc ceva, la schimb. patru muncitori, montat rigips, finisat rigips. pret maricel, negociere, intelegere: banii plus masa de pranz (ca ii luam cu saptamana) stabilesc regula, o zi bani de mancare la "cantina", o zi gatesc eu.
    dis de dimineata, ziua in care gatesc eu. telefon (luuung, luung)
    doamna? sa ne luati si tigari.
    ce tigari? – intreb din politete
    marlboro, rosii, un pachet de fiecare. si, doamna? ce ne-ati gatit?
    pilaf. pilaf cu pipote si…
    pilaf? da’ noi nu mancam pilaf! nu ne place…
    asta-i romania mea!!!

  16. si sa-ti mai spun ceva. pilaful meu era delicios!

  17. limbi de privighetori n-aveai sa le dai?

  18. aveam, aveam. multe limbi de privighetori in congelator. dar voiam sa le fac o surpriza la sfarsitul saptamanii…

  19. iote cum facusi iar sa-mi zboare somnul… si-mi adusei aminte de papagalul lu` flaubert…

  20. pai daca ai folosit rata de la brd si pentru termopane mi se pare logic tot ce ti se intampla, e dupa legea compensatiei :)))

    daca nu, nu stiu. dar n-am zis niciodata ca am inteles Universul..

    hai ca ma duc sa-l ascult pe chilian in cinstea casei upgradate de vidal. :*

  21. BRD-ma bate gandul sa m-apuc de mystery shopping, la banci e nenorocire mare, mai ales la astea de cartier.

    Povestea cu termopanele m-a distrat, personajele aveau ceva in comun cu niste eroi de-ai lui Faulkner, dar am un lapsus acum.
    M-a amuzat si povestea Zuzetei cu pilafu’.Da’ moi ti-s posmagii….

  22. iaca, nu intotdeauna gasesc ceva cat de cat inteligent de spus… ma multumesc sa citesc si sa rad. :)) sau sa dau din cap "da da, asa e".

    si in sfarsit m-am prins si io (lecturand posturile urmatoare) ca a fost ziua ta, deci La multi ani (bani, oi, pisici, ce mai vrei tu 😀 ).

  23. :)))
    mersi frumos!

    (altminteri, sezi blind, ca nici io nu gasesc prea des chestii inteligente de zis. lasa, sa ne adunam toti tantalaii pe-aici si sa ne zicem unii altora chestii de-ale noastre, neinteligente :))

  24. Sa n-am ambitie, am citit cu ochii bleojditi treaba cu termopanele :)) Zi si mie firma, ca deh… poate avem nevoie candva.

    Iar cat despre BRD, nu ma mira.
    Si nu e primul angajat picat din luna de care aud, numai ca exemplul meu e de la mareatza ratb :p un casier care n-a vrut sa-i stampileze colegei bonul de abonament ca cica "e sub 1 milion de lei si sub un milion nu stampila" (io cred ca omu confunda cu factura, li se povestise lor ceva la instruirea de dimineatza, da’ retinuse aiurea) / "cum dom’le, de unde 1 mil. ca abonamentu e 400… imi trebe la decontare, fara stampila nu mi-l primeste, pana acu stampila fara probleme" / "nu, nu se poate, papa, la revedere". Venit colega la birou, plans la noi, io scris reclamatie pe site-ul ratb (eram deja la a treia si stiam ca raspund :p ), peste cateva zile tzup raspuns in inbox, rezumat: ne cerem scuze, se poate stampila oricum, nu conteaza suma, angajatul habarnist (citez) va fi prelucrat corespunzator (am incheiat citatul). Prelucrat :)) ce fioros suna.

    scuze de vorbaraie, da’ e de dimineatza si inca nu mi-am baut cafeaua 😀

  25. no, ca acu vazui firma, scuze, clar trebe multa cafea in vena :)))))

  26. :)) prelucrat… ca-n soylent green? :)))

    (djinn, adica in loc sa-mi scrii mai des tu te scuzi c-ai scris o data mai multisor???)


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

