leapsa cu stat pe oua si gindit

am primit o leapşă de la underhill şi mă bucur că m-am conformat, fiindcă mi s-a părut interesant. nu neapărat testul în sine, cît reflecţiile pe care mi le-a provocat. mi-am dat seama, cu ceva vreme în urmă, că mă gîndesc prea puţin la lucruri care altădată mă preocupau fie şi la nivel de amator. (dar nu consider că trebuie să fii doctor în economie şi politici sociale ca să te preocupe lucrurile astea sau ca să spui ce gîndeşti despre ele.)
poate nu întîmplător, testul a picat fix azi, la vreo două ore după ce am terminat de citit (în autobuz, mărturisesc, dar cînd ai drumuri lungi de o oră cu transportul în comun cititul e minunat; în plus, am observat, lumea se poartă mai frumos cu tine, nu te înghesuie, nu te împinge, îţi ocroteşte vizibil spaţiul de ţinut cartea şi de dat pagina şi nimeni nu comentează cînd ocupi un loc pe scaun în dauna vreuneia cu treizeci de ani mai în vîrstă decît tine) – la vreo două ore, spuneam, după ce am terminat de citit furia lui rushdie. recunosc oficial şi cu destulă jenă că e prima carte de rushdie pe care o citesc. l-am ocolit ani de zile, pe considerentul idiot că trebuie să fie prea elitist, în ultimă instanţă prea greu de citit şi de asimilat de intelectul meu nu atît de capabil. acum am o mare problemă. celelalte trei cărţi de rushdie pe care le am nu pot fi citite în autobuz: una, copiii din miez de noapte, e prea mărunt tipărită, pe hîrtie cu transparenţă prea mare, care suprapune parţial textul de pe faţă cu cel de pe verso; alta, shalimar clovnul, e hardcover, adică mare şi grea prin definiţie; în fine, a treia, dincolo de limite, e mare şi grea pur şi simplu. dacă mă-ntrebaţi pe mine, cărţile ar trebui tipărite numai şi numai pe hîrtie d-aia uşoară, volumică. dar nu mă-ntreabă nimeni, desigur.
 
revenind la leapşă, am ieşit, evident, în partea libertariană, puţin mai la stînga decît underhill.
 
 
de fapt, am ieşit undeva între gandhi şi dalai lama :))

 
 

am avut însă unele probleme cu testul ăsta. de pildă:
 
‘Our race has many superior qualities, compared with other races.’ – n-am înţeles exact la ce se referă întrebarea, la rasa umană comparativ cu celelalte vieţuitoare de pe planetă (termenul se foloseşte şi în acest sens) sau la rasa din care fac parte ca repondent – caucaziană, neagră, galbenă etc. înclin să cred că a doua variantă e cea în discuţie.
 
‘The rich are too highly taxed.’ – întrebarea asta m-a prins cu garda jos. habar n-am în ce fel şi cu cît la sută se taxează veniturile mari şi foarte mari
 
• ca şi ‘Multinational companies are unethically exploiting the plant genetic resources of developing countries.’ – habar n-am despre chestiunea asta.
 
‘People with serious inheritable disabilities should not be allowed to reproduce.’ – aici am avut o mare dilemă, întrebîndu-mă dacă ar trebui să prevaleze libertatea individului de a se reproduce dacă vrea sau libertatea viitorului individ de a nu fi adus pe lume în mod conştient cu un handicap foarte grav. un fel de ‘libertatea mea ar trebui să se oprească acolo unde începe libertatea ta’. nu ştiu. de gîndit.
 
• au fost şi unele întrebări care, precum madlenele lui proust, mi-au declanşat instantaneu amintirea unor fraze des auzite. ‘All people have their rights, but it is better for all of us that different sorts of people should keep to their own kind.’ – a se vedea ‘eu n-am nimic cu poponarii, dar să stea la ei acasă, să nu-i văd în ochi’. eu sînt de părere că intoleranţa e mai degrabă o spaimă de necunoscut, care se naşte în mod firesc din faptul că ne amestecăm prea puţin unii cu alţii. din izolare.
 
‘Our civil liberties are being excessively curbed in the name of counter-terrorism.’ – o întrebare care mi s-a părut prost pusă, prea contextuală pentru un test de valori generale. daca se întîmplă că statul nu-mi impune restricţii excesive în numele contracarării terorismului, mă voi plasa prin acest răspuns mai aproape de extrema autoritariană. şi invers. fără ca asta să reflecte neapărat un principiu la care ader, ci pur şi simplu faptul că sînt la curent cu o stare de fapt.
 
aş vrea să le dau multora leapşa asta, pentru că mi-ar plăcea să le cunosc părerile pe subiectele testului. dar ştiu că e nevoie de timp şi concentrare, aşa că deocamdată am să pasez ştafeta către două persoane despre care ştiu sigur că nu se vor supăra că le împovărez astfel, pe de o parte, iar pe de altă parte aceste două persoane par a necesita ghionturi ca să mai scrie pe blog, în ultima vreme 😦 – fiind vorba de mackerelfish şi aprilsea. mai am vreo zece pe listă şi mă abţin cu greu, aşa că mai bine închei.
 
(p.s.: la cererea unui public – unul, dar bun! -, extind leapşa către departe… :))
13 comentarii

  1. and now the big q. cand vom putea vota un partid politic din romania in functie de doctrina pe care o reprezinta? cu alte cuvinte, ce legatura are psd-ul cu social democratia? asta ca sa dau un exemplu.

  2. vreau si eu chestia asta sa o fac…(tabelul si etc)!eu sunt blonda , pricep mai greu ! ce trebuie sa fac?

  3. m-am conformat, să trăiţi

  4. mda, asa, leapsa ramasa pe fundul oalei, sleita deja…….:)) mda, deci asa deci……

  5. vai de capu’ meu… O DATA am dat si eu o leapsa mai departe, si poftim… nu mai fac, zau ca nu mai fac! 😀

  6. mda. si apropo de carti user friendly……decizi sa scoti un text la care sa imi fuga randurile in fata ochilor de lipsa de spatiu si aer :).

    daca m-ai fi provocat, ceea ce nu ai facut-o insa, as fi acuzat testul asta de intrebari alba/neagra….prea clar delimitate raspunsurile intre da si nu. cert e insa ca e material bun de discutii.

  7. me scuzati, am reparat. textul initial era frumos si aerisit formatat… dar cind ai atitea formatari de (re)facut dupa ce lipesti din word, le mai uiti pe drum… :((((

  8. sarumina, V draga… si bine-ai facut c-ai lepsuit-o pe Departea… io facusem testul, voila (http://aprilsea.weblog.ro/2006-11-15/107844/in-loc-de-office-

  9. Ha! Am incercat si eu… Am iesit cu cinci puncte la dreapta ta, chiar dincolo de linia verticala, dar fix pe-acelasi rind…

  10. aoleu, maricico, uitasem complet. imbatrinesc…

  11. Misto testul, dar nu asta e problema care ma roade pe mine:). Rushdie este unul din scriitorii mei preferati, si intamplator si eu l-am descoperit tot prin intermediul "furiei":). Momentan citesc (tot prin autobuze la drumuri lungi) "pamantul de sub talpile ei" si, desi e cam groasa, e "user friendly". Enjoy:)

  12. sa mai treci pe-aici, ameer.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

